Det heter ridSPORT av en anledning

Inom häst världen finns det flera olika nedvärderingar och det är fel, även om man försöker att inte bryr sig om så är det svårt att inte ta åt sig. När Rolf-Göran Bengtsson vann Jerringpriset var facebook bombaderat med ''Det är ju inte ens han som gör allt jobb'' och ''Det är inte en sport, det är en hobby'' - En häst som inte vill gå framåt är en vardag för oss ryttare även en som kanske vägrar pga att den känner sig osäker. Det är då vi finns där, för att stötta och ge trygghet till hästen - Det här klarar vi!
Innan ni säger att hästen gör allt tycker jag ni ska tänka till igen!
Att bygga upp sig själv från grunden med hjälp av ett djur som har en helt egen vilja, som folk med rörelseförhinder ändå kan njuta av att kalla för sitt. Ett vackert djur, med så mycket personlighet och så mycket vilja och envishet. Jag själv hör ofta ''Det är bara att sitta där ju'' men jag skulle va missnöjd om jag hade en häst som jag bara satt med på. Det bästa med ett ridpass är ju att komma över det där hindret, klara sitt mål och få viljan igenom. Att överkomma något och utvecklas enu mera! Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja sluta rida men aldrig har jag genomfört det för så fort jag sitter i sadeln känns det som om det inte finns nått jag inte kan! Den känslan är obeskrivlig, att lägga sitt liv hos en varelse som du skulle göra allt för, som kanske skulle göra allt för dig. Inte en chans att jag ger upp det, mitt livs bästa stund. Eftersom man slipper fokusera på allt omkring sig, istället bara hästen och mig själv.
Jag vet faktiskt inte allt, men jag vet att utan hästarna skulle livet vara förjävla sämst!
Ett liv utan hästar är inget liv - för mig.


Kommentarer
Postat av: Linnea Amdersson

Jag har lagt ut en länk från min blogg till det här inlägget för ja känner igen allt det där och det är läs värt! Kunde inte göra det bättre själv xD <3

KRAM!

2012-01-18 @ 15:58:52
URL: http://linneaandresson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0